תלמידים ומורים בתכנית השאלה תשפ"ד – ההרשמה תפתח ב-1 באוגוסט.  נא לא להרשם לפני תאריך זה.

מהי אוריינות דיגיטלית ולמה היא חשובה לעתיד התלמידים שלכם

אוריינות דיגיטלית היא תנאי בסיסי ליוצא תיכון כדי להצליח בצה"ל, בלימודים ובשוק העבודה. איך ניתן לקדם אוריינות דיגיטלית? זה מתחיל במודעות לחשיבותה וזה בידיים שלנו

במאה השנים האחרונות ראתה האנושות שינויים מהותיים כמעט בכל תחומי החיים, העידן הטכנולוגי הפך את מה שנחשב בעבר עתידני למציאות שלנו. בתוך כל השינויים והחדשנות ישנו מקום אחד שחשיבותו קריטית להבנת העולם הטכנולוגי ולהקניית מיומנויות חיוניות והכרחיות לחיים בעולם הדיגיטלי – בתי הספר. אלא שלמרות ההכרה בצורך והבנת החשיבות, הטמעת החינוך הדיגיטלי מתעכבת. במילים אחרות, פרקטית המקום שצריך להכין את ילדינו לקראת העתיד עוד לא ערוך להווה ועל אחת כמה וכמה העתיד.

בהתחשב בצרכי העתיד ולאור הדרישות המתרחבות של שוק הלימודים והצרכים המשתנים של שוק העבודה כבר עכשיו, ניתן לומר בביטחון שללא התאמה של שיטות חינוך צופות פני עתיד, עלולה להיפגע מהותית מטרתו של בית הספר – הקניית ידע, ערכים ושכלול מיומנויות של אזרחי העתיד. אין צורך במדיניות מלמעלה כדי להתחיל וליישם אוריינות דיגיטלית בכיתות הלימוד. לא רק ששילוב מדיות דיגיטליות בתוכנית הלימודים פשוט, הוא גם לא דורש שינוי מהותי או השקעת משאבים חריגים. כלומר לא צריך לחכות להטמעת מדיניות של משרד החינוך, הורים כמו גם מורים יכולים ליצור את השינוי.

אוריינות דיגיטלית – א"ב של חינוך
אוריינות טכנולוגית, או דיגיטלית, היא מערכת מיומנויות ותחומי ידע טכנולוגיים שמהווים כישורים בסיסיים להתנהלות בעולם טכנולוגי. העדר כישורים, מיומנויות וידע אלה מכונה לא פעם "אנלפביתיות טכנולוגית". משרד החינוך שם לו למטרה לקדם את האוריינות הטכנולוגית כבר משכבות הגיל הרך. אלא שהמעבר ללימודים דיגיטליים כל הזמן נדחה והעיכוב אינו פועל לטובה, להפך – הוא מרחיב את הפער בין התיכון לשלבים הבאים אחריו כמו הצבא, הלימודים הגבוהים ושוק העבודה. ללא התגייסותם של מורים והורים השינוי הדיגיטלי יוסיף להתעכב והפער יגדל. שילוב מדיות דיגיטליות בתהליך הלימודים הוא הדרך לצמצם את הפער ולשכלל מיומנויות בהתאם לגיל וניתן לעשות זאת בלא מאמץ. שיתוף פעולה בין הורים למורים במאמץ משותף להכניס לכיתות אמצעים דיגיטליים הוא הדרך לייצר את השינוי.

ילדים דיגיטליים במערכת אנלוגית
כאשר המגמות בשוק העבודה מכוונות מערכות של "כישורים רכים", כמו: גמישות מחשבתית, יכולת תקשורת בינאישית, ורסטיליות ויצירתיות, הרי שאת אלה יש לרכוש ולשכלל כבר בבית הספר. הממד הדיגיטלי בהוראה מאפשר למידה רב ממדית וורסטילית בהשקעה יחסית לא גדולה, למשל בשימוש בעזרים זמינים כמו: מצגות, סרטוני וידיאו, קבצי שמע, או ספרים דיגיטליים. העולם הדיגיטלי מקיף את התלמידים היום בכל מקום לבד מבית הספר. עובדה זו בולטת עוד יותר בישראל, קטר ההייטק הבינלאומי, בעוד במערב המהפכה הדיגיטלית בחינוך בבתי הספר הולכת ומתרחבת. הכנסת אלמנטים דיגיטליים ללמידה כחלק מתהליך הלמידה, לא חייבת להיות החלטה מערכתית אלא החלטה מקומית שנובעת מהיענות לדרישות ההורים ומתוך הבנה פדגוגית לחשיבות אוריינות דיגיטלית.

כישורי חיים
זה לא סוד ששוק העבודה עובר שינויים אדירים, שמשנים גם את ההיערכות האקדמית, ואלה עתידים רק לגדול. הגל הטכנולוגי שאנחנו בתוכו לא פוסח בישראל גם על הצבא ולכל אלה אמורה מערכת החינוך להכשיר את הלומדים בתוכה. ללא שיכלול ושינוי שיטות הלימוד והכנסת אלמנטים דיגיטליים פדגוגיים, מאבדת מערכת החינוך את הרלוונטיות שלה לא רק לשוק עבודה עתידי אלא ל"חיים עצמם". היכולת לשלב בין מדיות שונות, וידיאו ואודיו, כחלק מתהליך למידה אחד הוא הכיוון אליו הולך החינוך העכשווי מתוך הבנה שעולם התוכן העכשווי מבוסס דיגיטל וזה לא עומד להשתנות.

הממד הדיגיטלי של הסקרנות
למידה משמעותית מתעוררת בעיקר מתוך עניין וסקרנות ומתוך חוויה, סף הגירוי האנושי משחק כאן תפקיד משמעותי והוא השתנה מהותית העידן הטכנולוגי. מערכת חינוך מבוססת עניין וגירוי, צריכה להישען על סביבות למידה משתנות, טכניקות למידה רב-תחומיות, שימוש בממדים נוספים ללמידה והרחבת מיומנויות למידה. למשל, סביבות למידה משתנות מעניקות לתלמיד לא רק עניין אלא גם את הכלים שיזדקק להם בעתיד כעובד, כמו: הסתגלות לשינוי, יכולת ניתוח רחבה, שימוש במדיות שונות, גמישות מחשבתית ויצירתיות. בעולם דיגיטלי למידה אינה יכולה להיות חד כיוונית או חד ממדית ולהישאר רלוונטית ומשמעותית. כך, שימוש במדיות שונות יכול להקל מהותית על המורה בכיתות גדולות ולסייע ביצירת אווירת לימודים ולרצף לימודי פורה.

חנוך לנער לפי דרכו
בעוד אחד הטרנדים החמים בתחומים שונים הוא התאמה אישית, בחינוך הצורך בהתאמה לא רק חיוני אלא גם מסייע ומקל על התלמיד, המורה, ההורה והמערכת כאחד. הניסיון מלמד ששיטה אחת ללמידה לא מתאימה לכולם ולכן רתימת היכולות הדיגיטליות להתאמה מלאה לתלמיד מסייעת מהותית בלמידה. היא מתאפשרת באמצעות פרקטיקות למידה שונות, חלקן מבוססות דיגיטל, המותאמות לאופן בו לומד התלמיד, למשל אם הוא מתבסס יותר על זיכרון חזותי או על שינון. אמצעים דיגיטליים מאפשרים להעריך ידע ויכולות כחלק מתהליך שלם של למידה, הבנוי בצורה מדורגת בהתאם להבנה ומאפשר הרחבה ועזרה תוך כדי לימוד.

כך, למשל, לימודים באמצעות ספרים דיגיטליים מאפשרים בין היתר:

• רמת הלימודים מותאמת ליכולתו של התלמיד
• העמקה בחומר על ידי המחשות וידיאו ושמע
• תרגום אונליין בעבודה עם טקסטים בשפות זרות
• קישור לאתרים חיצוניים להסברים, הדגמות או הרחבה
• שיכלול כישורי תקשוב
• כתיבת הערות ושאלות אונליין להן יכול המורה לענות

חשיבות שכלול האוריינות הדיגיטלית להכשרת דור העתיד לכישורים, לידע ולערכים שידרשו להם אינה ניחוש מושכל, אלא צורך ברור ומידי לחיים בהווה ובוודאי לעתיד. לא ניתן לעכב את המהפכה הדיגיטלית, היא כאן כדי להישאר. לכן צריך לחנך את הדורות הבאים לרתום את המהפכה הזו לטובתם ואת זה ניתן לעשות על ידי אימות אלמנטים דיגיטליים בצורה מותאמת ומגיל צעיר, כבר עם תחילת דרכם במערכת החינוך ובוודאי בתקופת התיכון ואין סיבה לחכות לכל המערכת. המציאות לא מחכה לאף אחד ועלינו, המורים וההורים, מוטלת האחריות להכין את ילדינו לחיים הדינמיים בעולם הדיגיטלי שהם נולדו לתוכו.

מעוניינים לצרף את ביה"ס שלכם לתכנית השאלה דיגיטלית?
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד באותו הנושא